Grasmakow.pl

Układaj, planuj, gotuj razem z Grasmaków.pl

O czym należy pamiętać w żywieniu dzieci

Ocena:

Autor: a_konkolewska

Data publikacji: 2010-01-23

Kategoria: Zasady zdrowego żywienia



Prawidłowe odżywianie się dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym jest niezwykle ważne, gdyż jego organizm intensywnie rośnie i rozwija się, kształtuje się także pamięć. Sposób żywienia wpływa na jego zdrowie, samopoczucie oraz w późniejszym etapie na wyniki w nauce.
Okres przedszkolny dotyczy dzieci w wieku 4-6 lat. Właśnie wtedy zaczynają się kształtować u dziecka nawyki żywieniowe. To jakie będą zależy przede wszystkim od rodziców. Dlatego dorośli powinni zwracać uwagę na to, co przygotowują swoim pociechom oraz iO czym należy pamiętać w żywieniu dziecinteresować się tym co ich dzieci spożywają poza domem (np. w przedszkolu).

W żywieniu dzieci w wieku 4- 6 lat ogólna zasada jest taka, że w więszkości mogą one spożywać te same potrawy co ludzie dorośli, wyłączając potrawy ciężkostrawne.

 

Oto ważne zasady, których musimy przestrzegać, aby nasze dziecko cieszyło się dobrym zdrowiem i samopoczuciem:

  1. Dzieci powinny odżywiać się regularnie, spożywając 5 posiłków dziennie - najlepiej o tej samej porze. Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola, powinno przed wyjściem z domu zjeść pierwsze śniadanie, natomiast w przedszkolu drugie śniadanie, obiad i podwieczorek. Po powrocie do domu powinniśmy podać mu kolację;

  2. Nie nakładajmy na talerz zbyt dużych porcji, tak aby nie zniechęcić dziecka do jedzenia i nie przyzwyczajać do pozostawiania resztek na talerzu.

  3. Należy tak komponować posiłki, aby były urozmaicone i aby te same potrawy i produkty nie powtarzały się za często. Nasze propozycje znajdziesz w "Menu dla dziecka" - możesz także znaleść ten link umieszczony w kolumnie po lewej stronie w dziale "Wyszukaj wg rodzaju kuchni";
  4. Każdy posiłek powinien zachęcać do jedzenia - należy dbać o zestawienie kolorystyczne;
  5. Nie wolno podawać dzieciom słodyczy lub innych wysokokalorycznych przekąsek przedposiłkami - zmniejszają one apetyt i dziecko na pewno nie będzie miało chęci aby zjeść później wartościowy posiłek;
  6. Pamiętajmy, że zapotrzebowanie dziecka na wapń oraz białko jest duże - codziennie należy podawać mleko, sery lub chude mięso;
  7. Przyzwyczajajmy dziecko do jedzenia warzyw i owoców - są one bogatym źródłem witamin i składników mineralnych;
  8. Nie zmuszajmy dziecka do jedzenia czegoś, czego bardzo nie lubi - postarajmy się rozsądnie zastępować takie produkty lub całe potrawy innymi, najlepiej o podobnych wartościach odżywczych. Upodobania naszego malucha mogą się jeszcze wielokrotnie zmienić - dlatego co jakiś czas możemy sprawdzić czy coś czego dawniej nie lubiło nie zaczęło mu smakować;
  9. Nie serwujmy dzieciom gazowanych i wysokosłodzonych napojów, lepiej podawać im do picia soki - w miarę możliwości bez dodatku cukru - oraz wodę niegazowaną.

 

Okres szkolny dotyczy dzieci powyżej 6 roku życia. W tym czasie organizm dziecka musi być przygotowany na intensywny wysiłek umysłowy związany z nowymi obowiązkami szkolnymi. Poza tym dziecko nadal intensywnie rośnie, ma także zwiększoną aktywność fizyczną. Należy więc przestrzegać pewnych reguł żywieniowych:

  1. Posiłki powinny być podawane regularnie o stałych porach - od 4 do 5 posiłków w ciągu dnia, z przerwami 3-4-godzinnymi;
  2. Dziecko powinno mieć czas na spokojne zjedzenie pierwszego śniadania przed pójściem do szkoły - jest to ważny posiłek w ciągu dnia, który dostarcza energii na resztę dnia oraz zapewnia sprawne funkcjonowanie mózgu;
  3. Do szkoły należy przygotować dziecku drugie śniadanie np. w postaci kanapek; nie jest dobrym pomysłem dawanie dziecku pieniędzy na zakup Kolorowe koreczki, fot. Olaczegoś do zjedzenia w sklepiku szkolnym- najprawdopodobniej dziecko wybierze niezdrową słodką przekąskę, która dostarczy jedynie pustych kalorii;
  4. Obiad powinien być najbardziej energetycznym posiłkiem w ciągu całego dnia, najlepiej żeby składał się z co najmniej dwóch dań - zupy oraz drugiego dania;
  5. Jeśli obiad jest jedzony wcześnie, to przed kolacją należy podać mały podwieczorek;
  6. Ostatnim posiłkiem spożywanym w ciągu dnia jest kolacja; powinna być ona mało obfita i lekkostrawna, a jednocześnie uzupełnić braki substancji odżywczych;
  7. Codziennie należy podawać dzieciom pół litra mleka bądź jego odpowiednik np.: kubeczek jogurtu, do tego plaster żółtego sera, kubeczek kefiru i pojemniczek serka homogenizowanego; produkty te są bogatym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia;
  8. Uczniowie przebywający w szkole do 6 godzin powinni zjeść co najmniej jeden posiłek, natomiast uczniowie przebywający w szkole powyżej 6 godzin powinni spożyć w tym czasie dwa posiłki: drugie śniadanie oraz obiad;
  9. Dobrze byłoby gdyby we wszystkich głównych posiłkach (pierwsze śniadanie, obiad i kolacja) pojawiały się warzywa lub ewentualnie owoce;
  10. Posiłki w miarę możliwości powinny być urozmaicone oraz tak przygotowane i podane, aby zachęcały do jedzenia;
  11. Uczmy dziecko samodzielnie przygotowywać sobie proste posiłki - wiek szkolny to dobry czas na początki rozwijania kulinarnych talentów. Kilka naszych podpowiedzi znajdziesz w kąciku malucha.

 

A co w przypadku, gdy dziecko ma nadwagę?

 

W przypadku dzieci otyłych ważne jest zachęcanie dziecka do aktywności fizycznej oraz pilnowanie, aby nie podjadało między posiłkami niezdrowych przekąsek typu chipsy, cukierki, batony. Staraj się, aby dziecko zjadało wartościowe posiłki, przyrządzane z małą ilością tłuszczu, niewielkie objętościowo. Nigdy samodzielnie nie testuj diet na dziecku. Jeśli problem jest poważny skontaktuj się z dietetykiem w celu ustalenia indywidualnego sposobu żywienia.

 

 

Bibliografia:

Ciborowska H. (2007): Żywienie dzieci zdrowych i chorych [w]: Dietetyka Ciborowska i Rudnicka, wyd. PZWL, Warszawa

Konowalska I.: Zasady prawidłowego żywienia w okresie szkolnym, WWW.g3.elk.edu.pl

Kurelska D. : Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym, WWW.trendy-kids.pl

Szponar L. i Mojska H. (1998): Żywność, żywienie, zdrowie w okresie dzieciństwa, prace IŻŻ, Biblioteka Lekarza Rodziny, Warszawa

 


Twój komentarz


Jak zamieścić artykuł?

Chcesz umieścić swój artykuł na naszej stronie?
Napisz do nas na adres artykuly@grasmakow.pl.

Wyszukaj w artykułach

Polecane przepisy

Indyk z pomarańczami

Dodane przez: Sunshine
Czas: 45-60 min.

Biały ser z rzodkiewką

Dodane przez: Sunshine
Czas: do 15 min.

Owocowe koreczki

Dodane przez: sinz
Czas: do 15 min.

Kanapki z fantazją

Dodane przez: Sunshine
Czas: do 15 min.