Grasmakow.pl

Układaj, planuj, gotuj razem z Grasmaków.pl

Oliwa czy olej?

Ocena:

Autor: a_konkolewska

Data publikacji: 2010-08-14

Kategoria: Oleje, Oliwy



W przeciwieństwie do masła i margaryny, które nie nadają się do smażenia – oliwa i olej są Oliwa czy olej?odpowiedniejsze do tego celu.

Oleje są tłuszczami pochodzenia roślinnego o płynnej konsystencji pozyskiwane z różnych części roślin: nasion, owoców, czy pestek (m.in. rzepaku, słonecznika, lnu, soi, oliwek, orzechua kokosowego, winogron, kukurydzy, sezamu).


Wartości odżywcze

Oleje są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych nienasyconych oraz witamin A, D i E. Niektóre z olejów zawierają znaczne ilości kwasu linolowego i αlfa-linolenowego, które zaliczane są do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Nasz organizm sam nie potrafi wytworzyć tych kwasów, więc trzeba je dostarczać z pożywieniem.

Najlepszym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych jest olej lniany. Olej ten charakteryzuje się specyficznym smakiem oraz niską trwałością. Nadaje się jedynie do stosowania „na zimno”, np. jako dodatek do sałatek.

Na jakim oleju smażyć?

Do krótkotrwałego smażenia najlepiej używać oleju rzepakowego lub niewielkiej ilości oliwy z oliwek (ale z drugiego tłoczenia). Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia lepsza jest do stosowania na surowo. Podczas smażenia zachodzą w niej zmiany składu kwasów tłuszczowych, a poza tym walory smakowe i wartość odżywcza ulegają pogorszeniu.

Do głębokiego smażenia można stosować oleje: słonecznikowy, sojowy, bądź arachidowy.


Oliwa z oliwek

Jest ona niezastąpiona w kuchni, idealnie sprawdza się do sałatek oraz do umiarkowanego smażenia. Oliwa ma również szerokie zastosowanie w kosmetyce. Oliwę Extra Virgin uzyskuje się z pierwszego tłoczenia dojrzałych owoców na zimno. Oliwa z oliwek ma doskonałe właściwości zdrowotne zawiera duże ilości kwasu oleinowego, kwas ten powoduje spadek zachorowań na astmę i alergiczne zapalenie błony śluzowej nosa.


Olej lniany

Zawiera kwasy tłuszczowe Omega 3. Organizm ludzki nie wytwarza tych kwasów samodzielnie, dlatego powinniśmy je dostarczać z zewnątrz. Rzecz w tym, że dostarczamy w nadmiarze kwasów tłuszczowych 6 i za mało kwasów tłuszczowych 3. Olej lniany pomaga zachować równowage wśród tych kwasów co prowadzi do wzmacniania systemu odpornościowego i jego sprawniejszego działania. Najlepiej działa zmiksowany z białym serem. W wielu źrółach znaleźć mozna informacje o dobroczynnym działaniu tego oleju w schorzeniach nowotworowych, hormonalnych czy dermatologicznych.


Olej z pestek winogron

Jest tłoczony na zimno z pestek winogron. Zawiera wysoki poziom nienasyconych kwasów tłuszczowych, polecany jest jako przepyszny dodatek spożywczy oraz środek dietetyczny. Obok kwasu stearynowego, oleinowego, palmitynowego oraz linolowego (75%), olej ten zawiera różne witaminy (wysoki poziom witaminy E), flawonoidy (procyjanidy), resveratrol, lecytynę oraz minerały. Doskonale sprawdza się w przemyśle kosmetycznym gdyż ma niezwykłe właściwości całkowitego wchłaniania się przez skórę co czyni ja gładką i delikatną.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat masła i margaryny wjdź tutaj.


Twój komentarz


Jak zamieścić artykuł?

Chcesz umieścić swój artykuł na naszej stronie?
Napisz do nas na adres artykuly@grasmakow.pl.

Wyszukaj w artykułach

Polecane przepisy

Ryba z Veracruz

Dodane przez: Kawka
Czas: 30-45 min.

Ciasto na pizzę

Dodane przez: Ewcia
Czas: 15-30 min.