Grasmakow.pl

Układaj, planuj, gotuj razem z Grasmaków.pl

Soja - skarb orientu w kuchni zachodu - dla zdrowia i urody

Ocena:

Autor: Amarillo

Data publikacji: 2009-03-09

Kategoria: Inne produkty



Soja jest znana i uprawiana w krajach Dalekiego Wschodu od kilku tysięcy lat, a od kilkunastu jej produkty są dostępne także na polskim rynku i zyskują coraz większą popularność.

Dlaczego właśnie soja?
soja, produkty, sojowe, azja

Istnieje wiele powodów, którymi kierują się osoby spożywające produkty sojowe. Jest ona dobrze znana wegetarianom, gdyż jest znakomitą alternatywą białka zwierzęcego. Cenią ją smakosze kuchni orientalnej, której jest niezbędnym składnikiem oraz osoby borykające się z różnymi problemami zdrowotnymi. Jest tak między innymi dlatego, że zawiera substancje mające dobroczynny wpływ na zdrowie, takie jak kwasy Omega 3, izoflawony, minerały i witaminy. Jest chętnie spożywana przez osoby z podwyższonym cholesterolem oraz uczulone na laktozę.

Białko roślinne alternatywą dla białka zwierzęcego

Soja jest pełnowartościowym substytutem białka zwierzęcego ponieważ zawiera wszystkie absolutnie konieczne do życia aminokwasy (czyli 10 aminokwasów egzogennych). Poza tym nie zawiera cholesterolu i ma w przeciwieństwie do mięsa, jedynie niewielkie ilości nasyconych kwasów tłuszczowych.

Soja pomaga zachować zdrowie


Wolne rodniki, czyli agresywne cząsteczki tlenu, które powodują między innymi powstawanie zmarszczek i przedwczesne starzenie się komórek (a w konsekwencji całego organizmu) atakują nasze organizmy każdego dnia, a wraz z wiekiem mamy coraz mniejsze zdolności neutralizowania ich. W walce z wolnymi rodnikami pomagają przeciwutleniacze czyli antyoksydanty, takie jak witamina C, E oraz izoflawony, zawarte w dużej ilości w soi.
Soja to również źródło lecytyny, która zbudowana jest z fosfolipidów, dzięki którym gospodarka energetyczna organizmu jest w stanie dobrze funkcjonować. Lecytyny otrzymywane z ziaren soi stosowane są między innymi w celu wzmocnienia układu nerwowego (poprawiają pamięć, zdolność koncentracji oraz pracę mózgu), obniżenia poziomu cholesterolu oraz zapobiegania kamicy żółciowej.

Wapń, potas, magnez i witaminy – siła, energia, młodość

100 gramów ziaren soi zawiera około 260 mg wapnia, czyli dwa razy tyle co mleko krowie. A jak powszechnie wiadomo wapń to przede wszystkim budulec kości i zębów, niezbędny do prawidłowej krzepliwości krwi, który zapobiega osteoporozie. Soja jest również jednym z najlepszych źródeł potasu. Potas pobudza mięśnie, wtym mięsień sercowy i muskulaturę jelit. Pomaga także w zarządzaniu gospodarką wodną organizmu. Magnez, obecny w dużych ilościach w soi, oprócz tego że jest niezbędny w budowie kości, zębów oraz produkcji adrenaliny i noradrenaliny, koi nerwy i chroni przed zawałami. Witaminy z grupy B: B1, B2, B3 i B6 wspomagają układ odpornościowy, zapewniają zdrową skórę, dodają energii na poziomie komórkowym, wspomagają procesy widzenia, przynoszą ulgę przy pieczeniu oczu, pękających wargach i zajadach oraz spełniają wiele innych dobroczynnych człowiekowi funkcji.

Soja modyfikowana genetycznie?


Zagrożenia ze strony roślinności transgenicznej nie są do końca znane i zbadane, ponieważ badania długotrwałych skutków spożywania produktów modyfikowanych genetycznie trwają zbyt krótko by dojść do jednoznacznych wniosków. Jeśli jednak zależy nam, by kupowane przez nas nasiona soi czy produkty sojowe były genetycznie niemodyfikowane, zwracajmy uwagę na informacje na opakowaniach: „Nie GMO”, czy „Non GMO” oraz standardowe: „z ziaren nie modyfikowanych genetycznie.”

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele produktów sojowych, z których najbardziej popularne to: ser tofu, tempeh, olej sojowy, sos sojowy, granulat sojowy oraz płatki i otręby sojowe. Ważną rolę w przemyśle spożywczym odgrywa również koncentrat sojowy.

Ser TOFU

Tofu jest znakomitym źródłem białka. Zdolność naszego organizmu do syntezy własnych białek z tofu wynosi 72%, czyli zaledwie kilka procent mniej niż w przypadku syntezy soja, ser, sojowy, produkty, sojowe, azjabiałek z mięsa. Tofu jest bogate w wapń oraz zawiera wielonienasycone, czyli „dobre”, kwasy tłuszczowe wspomagające regeneracje komórek. Kwasy te odpowiedzialne są także za utrzymanie młodego wyglądu, m.in. skóry (opóźniają powstawanie zmarszczek). Tofu jest lekkostrawne i sprzyja utrzymaniu smukłej sylwetki.
Tofu jest znane w krajach Dalekiego Wschodu od ponad 2000 lat. Do powstania tofu, według chińskich legend, przyczynili się nawet sami cesarzowie Chin. Faktem jest, ze mnisi praktykujący buddyzm zen, którzy nie jedli mięsa, rozpowszechnili tofu w całej Azji jako produkt dostarczający dużej ilości białka.
Tofu, dostępne na naszym rynku zarówno w supermarketach jak i w sklepach ze zdrową żywnościa, jest pakowane próżniowo. Wyróżniamy kilka rodzajów tradycyjnego tofu:

* jedwabiste – zawartość białka 6%, kremowa konsystencja
* miękkie – zawiera nieco mniej wody i około 8% białka
* twarde – prawie nie zawiera wody, zawartość białka około 12%
* sfermentowane – posiada intensywny smak, używane głównie jako przyprawa do potraw.

W sklepach można także zakupić tofu sałatkowe lub kanapkowe zawierające około 9% białka, o konsystencji gęstego kremu lub serka (można je rozsmarować na kanapkach bądź pokroić do sałatki) oraz tofu wędzone zawierające około 8% białka, mające smak wędzonego sera.
Ze względu na neutralny, delikatny smak, tofu przyrządzane może być zarówno na ostro, słodko-kwaśno jak i słodko. Nadaje się do sałatek, na kanapki, do smażenia potraw kuchni chińskiej typu „stir and fry” (np. papryka faszerowana tofu, warzywne lo men), do zup, sosów i deserów.

Tempeh

Tempeh pochodzi z Indonezji i w konsystencji jest podobne do tofu. Stosuje się je zamiast mięsa na przykład w gulaszu z warzywami. Pomimo podobieństwa konsystencji tempeh i tofu różnią się. Tempeh ma mocny orzechowy smak, podczas gdy smak tofu jest neutralny (tofu ma więc szersze zastosowanie). Tempeh powstaje z całych gotowanych ziaren soi, natomiast tofu powstaje z mleczka sojowego. Tempeh zawiera więcej izoflawonów i błonnika oraz więcej witamin z grupy B, gdyż powstaje w procesie fermentacji i przy działaniu kultur bakterii.soja, produkty, sojowe, kotlety, sojowe, azja, przepis

Olej sojowy


Na rynku dostępne są dwa rodzaje oleju sojowego: tłoczony na zimno i rafinowany. Olej sojowy tłoczony na zimno ma lekko gorzki smak i podobnie jak zimnotłoczoną oliwę z oliwek, stosuje się go do sałatek, dipów i sosów. Olej sojowy rafinowany nadaje się do smażenia i pieczenia. Ze wszystkich olejów, to właśnie olej sojowy zawiera najwięcej witaminy A (to ze względu na nią ma lekko pomarańczowy kolor) oraz lecytyny, a także kwasów tłuszczowych Omega – 3 i Omega-6. Witamina A między innymi wspomaga wzrok oraz zdrowy wygląd skóry i paznokci. Lecytyna sojowa obniża poziom cholesterolu, wspomaga pamięć oraz układ nerwowy. Olej sojowy jest składnikiem wielu czekolad, wyrobów czekoladowych oraz ciastek.

Sos sojowy


Sosy sojowe są doskonałymi przyprawami, stosowanymi zwłaszcza w kuchni azjatyckiej. Istnieją różne rodzaje sosów sojowych: sos o smaku grzybowym, sos z ekstraktem z ostryg, jasny sos sojowy (krótko dojrzewający, delikatniejszy w smaku, do jasnych potraw, np. z drobiu, sałatek, krewetek, jarzyn), ciemny sos sojowy (dłużej dojrzewający, gęstszy, do przyprawiania potraw z grilla oraz mięs, jego produkcja może trwać nawet do dwóch lat), sos Shoyu – ciemny lub jasny (uzyskiwany z fermentowanych ziaren soi, składa się z ziaren soi, pszenicy, wody, kultur pleśni, drożdży i soli) oraz sos Tamari (również uzyskiwany w procesie fermentacji, lecz w przeciwieństwie do Shoyu jest prawie niesłony i nie zawiera ziaren zbóż).

Mleko sojowe


Mleko sojowe to sok uzyskany poprzez wyciśnięcie zmiksowanych ziaren soi. Zawiera 3% białka, czyli podobnie jak mleko krowie. Jest nieco droższe od mleka krowiego, jednakże po otwarciu może być przechowywane w lodówce znacznie dłużej. Zastępuje mleko krowie osobom uczulonym na cukier mleczny i laktozę, osobom dbającym o linię (zawiera o połowę mniej kalorii niż mleko krowie) oraz osobom z podwyższonym poziomem cholesterolu (nie zawiera cholesterolu). Mleczko sojowe dostępne jest w kilku rodzajach, między innymi o smaku waniliowym, czekoladowym, wzbogacone wapniem i witaminami. Dodawane może być do kawy i koktajli oraz używane do gotowania i pieczenia (w zastępstwie mleka krowiego).

Płatki i otręby sojowe
soja, produkty, sojowe, kotlety, azja, płatki, sojowe
Płatki sojowe otrzymuje się z prażonych i rozprasowanych ziaren soi. Są bardzo sycące i stanowią doskonały dodatek do musli. Otręby sojowe są bogatym źródłem błonnika.

Granulat sojowy

Granulat sojowy zastępuje mielone mięso. Wytwarzane z niego kotlety sojowe można panierować i smażyć jak kotlety mięsne, lub używać do gulaszu.

Koncentrat sojowy

Koncentrat sojowy powstaje z odtłuszczonej mąki sojowej, z której w pierwszej kolejności otrzymuje się teksturowaną proteinę sojową, czyli roślinny koncentrat białka. Następnie, w wysokiej temperaturze uzyskuje się z niego 90% koncentrat białka, który służyć może do wytwarzania przeróżnych produktów takich jak: kiełbaski i parówki sojowe, hamburgery sojowe, kotlety sojowe. Koncentrat ten w przemyśle służy także do produkcji czekolad, wypieków, zup i sosów.

Żródła: Tekst opracowany na podstawie: "Mit Soja durch die Wechseljahre", Margot Hellmiss, 2006 r.


Twój komentarz


Komentarze użytkowników

Sunshine

:: Musze dodać ją do jadłospisu :)

dziejek

:: Mam zamiar dołączyć do konsumentów soi. Słyszałem, że jest dobra w smaku i bardzo zdrowa. Jak będę coś wiedział na temat soi, to napewno napiszę.

Jak zamieścić artykuł?

Chcesz umieścić swój artykuł na naszej stronie?
Napisz do nas na adres artykuly@grasmakow.pl.

Wyszukaj w artykułach

Polecane przepisy

Soja w sosie grzybowym

Dodane przez: Sunshine
Czas: 45-60 min.